De Nederlandse tak van warenhuisketen Hudson’s Bay heeft een nieuwe topman gevonden. Armin Devender neemt het stokje over van interim-baas Stefaan Le Clair.

Devender werkte hiervoor bij het Duitse Galeria Kaufhof, dat ook in handen is van Hudson’s Bay. Er wacht hem een zware klus.

Sinds de fusie van de Duitse warenhuisketens Karstadt en Kaufhof in september vorig jaar is Hudson’s Bay Nederland onderdeel van het op een na grootste warenhuisconcern van Europa. Het Oostenrijkse Signa heeft daarin een meerderheid van de aandelen.

Dat is voor Hudson’s Bay Nederland aanleiding voor een “herpositionering”. Wat dat precies inhoudt, wil een woordvoerster van het bedrijf niet zeggen. In een persverklaring staat wel dat de keten de grootte van de winkels wil aanpassen.

Hudson’s Bay Nederland staat er naar verluidt beroerd voor. De Telegraaf wist in december de hand te leggen op interne stukken, waaruit bleek dat de dertien warenhuizen in Nederland in 2018 tientallen miljoenen euro’s verlies draaiden. Een ontslagronde werd niet uitgesloten, aldus de krant.

"Dat er iets gaat gebeuren is duidelijk", zei een woordvoerster van het warenhuis tegen de krant. "Maar de nieuwe eigenaren moeten nog besluiten nemen."

Tegenvallende resultaten voor Hudson’s Bay

De keten zit sinds 2017 in Nederland. Hudson's Bay trok hier onder meer in op verschillende locaties waar voorheen warenhuizen van de failliete keten V&D zaten. Ook de Saks OFF 5TH-filialen in Amsterdam en Rotterdam horen erbij. Dit voorjaar openen er ook nog twee nieuwe Hudson's Bay-vestigingen, in Utrecht en Amstelveen.

Al snel na de opening waren er geruchten dat de keten te weinig kopers zou trekken. De Nederlandse directeur marketing en inkoop Edo Beukema weersprak dat. "Wij zijn hier over drie jaar nog", zei hij tegen het Financieele Dagblad. "Daar durf ik een kist hele goede wijn op te zetten."

Ondertussen veranderde de keten wel van strategie. Hudson’s Bay richtte zich in Nederland in eerste instantie op mode en beauty en dan met name in het premiumsegment – luxer dan V&D, maar minder luxe dan De Bijenkorf. Dat bleek een misrekening: klanten vonden de winkel te duur en gingen elders shoppen. Hudson’s Bay paste daarop de prijzen en de reclamespotjes aan.

Als de cijfers van de warenhuisketen blijven tegenvallen, dan kon dat weleens een groot probleem zijn voor Signa. Deskundigen gaan ervan uit dat de looptijd van de contracten van de panden minimaal 10 tot mogelijk zelfs 20 jaar is. Stoppen is voor Hudson's Bay geen optie. “Als je nu weg zou gaan, dan komt er een geweldige schadeclaim”, zei hoogleraar e-marketing Cor Molenaar eerder tegen RTL Z.